1394-05-09 13:21
1663
0
18288
به بهانه روز اهداء خون؛

چه افرادی می توانند و چه افرادی نمی توانند خون بدهند؟

اهداء خون یک حرکت انسانی است که برخی به عنوان وظیفه انسانی آن را برای خود تعریف کرده اند . اما همیشه در بسیاری از اذهان این سوال مطرح است که چه افرادی می تواند خون بدهند و چه افرادی نمی توانند.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، دکتر فاطمه محمدی رئیس و پزشک مرکز انتقال خون گنبدکاووس در پاسخ به این سوال ما می گوید: اهدا کنندگان خون باید حداقل ۱۷ و حداکثر ۶۵ سال سن داشته باشند.

او ادامه می دهد: این افراد حتما باید احساس سلامت عمومی داشته باشند و مبتلا به هیج گونه بیماری قلبی یا ریوی جدی نباشند.

IMG_4709
فاطمه محمدی اضافه می کند: لازم است این افراد حداقل ۵۰ کیلو گر وزن داشته باشند و در ۲۴ ساعت قبل از اهداء خون به دندانپزشک مراجعه نکرده باشند.

محمدی ادامه می دهد: در مقابل این افراد کسانی نیز هستند که نباید خون بدهند.کسانی که مبتلا به بیماری ایدز هستند و همینطور کسانی که دارای علائم این بیماری از جمله تب ، تعریق شبانه ، کاهش وزن بدون دلیل ، سرفه و اسهال ، تورم غدد لنفاوی، لکه های سفید رنگ روی سطح زبان و لکه های برجسته روی پوست بدن می باشند.

وی همچنین می گوید کسانی که حتی یک بار مواد مخدر به خون خود تزریق کرده باشند نیز نمی توانند خون اهدا کنند و همچنین افزادی که هر گونه فاکتور انعقاد خون دریافت کرده اند و یا هرگونه فعالیت جنسی مشکوک داشته اند.

دکتر محمدی با اشاره به اینکه بسیاری از شرایط در خصوص کسانی که نمی توانند خون اهداء کنند به جهت جلوگیری از انتقال بیماریهایی چون ایدز از طریق ویروس اچ آی وی است می افزاید: حتی کسانی که در یک سال گذشته با افراد مشکوک به داشتن بیماری HIV ، دریافت کنندگان فاکتور انعقادی و مواد مخدر، کسانی که به آنها خون تزریق شده است یا در معرض حوادث شغلی از جمله فرورفتن سوزن در بدن، الکترولیز یا درمان طب سوزنی قرارگرفته اند نزدیکی جنسی داشته اند نمی توانند خون اهداء کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.